دستگاه های کارتخوان یا پایانه های فروش، دستگاه های کوچکی هستند که بر خلاف ابعادشان، کاربردهای بزرگی دارند. در ایران اولین بار دستگاه های کارتخوان در سال 1384 مورد استفاده قرار گرفت و ابتدا فروشگاه های زنجیره ای شهروند و سپس فروشگاه های زنجیره ای رفاه، مجهز به دستگاه های کارتخوان شدند. همین موضوع کافی بود تا فروشگاه های دیگر به اهمیت وجود دستگاه کارتخوان پی ببرند. شاید به ظاهر دستگاه های کارتخوان کاربردی جز خرید و فروش آسان ندارند اما این دستگاه کوچک، عملیات بانکی متفاوتی را انجام می دهد و کاربردهای متنوعی را دارد.

کاربرد دستگاه های پوز و مزایایی که دارد!

  • گرفتن موجودی

  • صدور فاکتور در فروشگاه های بزرگ

  • بررسی میزان فروش و گردش حساب روزانه

  • خرید شارژ

  • اطلاع شدن از نرخ ارز

  • انجام محاسبات

  • افزایش سرعت خرید و فروش

  • کاهش رفت و آمدهای غیر ضرروی به بانک ها

  • صرفه جویی در وقت

  • کاهش استفاده از وجه نقد

  • امنیت بالا در خدمات رسانی

بله تمامی موارد گفته شده تنها با استفاده از دستگاه های کارتخوان قابل مشاهده است

افزایش سرعت خرید و فروش

این کاربرد مهم و اصلی دستگاه های کارتخوان بر کسی پوشیده نیست. تقریبا بیشتر فروشگاه های سراسر ایران به دستگاه های کارتخوان مجهز شده اند چرا که در دنیای امروزی، کمتر کسی از پول نقد استفاده می کند و حتی خریدهای زیر 10 هزارتومان هم گاها با کارت های اعتباری صورت می گیرد که این موضوع اهمیت دارا بودن دستگاه های کارتخوان را نشان می دهد. دیگر همانند گذشته نیازی به جابجایی اسکناس نیست. اسکناس ها نه تنها خانه انواع میکروب ها و ویروس ها هستند، بلکه در تولید آن ها، هزینه های بالایی نیز صرف می شود که در اقتصاد جامعه نقش منفی و مضری خواهد داشت. از طرفی خرید با اسکناس دردسرهایی از قبیل کند بودن سرعت خرید و فروش، عدم وجود پول خرد، پاره بودن اسکناس ها، وجود اسکناس های تقلبی و امکان گم شدن و دزدی پول را به همراه دارد که از لحاظ امنیتی نیز، مورد قبول نخواهد بود. با پیدایش دستگاه های کارتخوان بخش مهمی از این معایب کاسته شده است و سرعت خرید و فروش کالا افزایش یافته است.

اعلام موجودی

یکی دیگر از کاربردهای دستگاه کارتخوان، اعلام موجودی است. بدین منظور کافی است کارت مورد نظر را از شیار کنار دستگاه عبور دهید و روی گزینه اعلام موجودی کلیک کنید تا از موجودی خود آگاه شوید. این مورد در هنگام خرید کردن بسیار کاربرد دارد. افرادی هستند که می خواهند اجناسی را خریداری کنند اما از موجودی حساب خود مطلع نیستند. با استفاده از این گزینه، می توانند در فروشگاه ها، از فروشنده تقاضا کنند تا از موجودی خود آگاه شوند و خریدی مطمئن داشته باشند.

ارائه فاکتور در فروشگاه های بزرگ

در نوعی از دستگاه های پوز که مستقیما به کامپیوتر وصل می شود، امکان صدور فاکتور فراهم می شود. این مورد در فروشگاه های بزرگ کاربرد دارد و مستقیما از طریق کامپیوتر، حسابرسی انجام می شود. ارائه فاکتور و تعداد کالای خریداری شده، در سیستم ثبت می شود و حسابداری خرید و فروش در فروشگاه در هر زمان، به راحتی انجام می پذیرد.

امنیت بالا در خدمات رسانی

دستگاه های کارتخوان ضریب امنیتی بالایی دارند و امکان ندارد تراکنش های ناموفق آن؛ منجر به کسر موجودی از خریدار شود. در صورتی که کسر موجودی از خریدار اتفاق بیفتد در عرض چند ساعت مجددا پول به حساب خریدار باز می گردد. علاوه بر آن اگر اشتباهی از سمت فروشنده و یا خریدار رخ دهد، به راحتی می توانند گردش حساب و اعلام موجودی را بررسی کنند و از اشتباه خود آگاه شوند.

کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری به بانک

با این که همچنان افراد زیادی هستند که استفاده از دستگاه های کارتخوان را روشی نامطمئن می دانند و همچنان علاقه دارند تمامی کارهای خود را از روش های سنتی و رفتن حضوری به بانک ها انجم دهند اما باید اقرار کرد که با پیدایش دستگاه های کارتخوان، بخش مهمی از رفت و آمدهای غیر ضروری به بانک ها کاهش پیدا کرده است. دیگر برای گرفتن موجودی، واریز وجه در خریدهای میلیونی و گرفتن گردش حساب، نیازی نیست به بانک ها برویم و همین دستگاه کوچک، یک بانک کوچک نیز محسوب می شود.

تاثیر چشمگیر در افزایش فروش

استفاده از دستگاه های کارتخوان به حدی متداول شده است که حتی در کنار دستفروشی ها نیز تابلوی کارتخوان موجود است را خواهید دید. این دستگاه، تاثیرات مثبتی در روند فروش داشته و با توجه به این که مردم، بیشتر اوقات پول نقد کمی به همراه دارند، استفاده از این دستگاه، خرید و فروش را آسان تر کرده است. در گذشته که کارت های اعتباری به وجود نیامده بود، خرید هم به سادگی انجام نمی شد چرا که پول نقدی که همراه افراد بود، باید مدیریت می شد تا این افراد در مسیرهای برگشت به خانه، با کمبود بودجه مواجه نشوند. اما امروزه استفاده از کارت های اعتباری و پیدایش دستگاه های کارتخوان، این مشکل را به طور کامل برطرف نموده است.

دستگاه های کارتخوان برای همه مشاغل

هر شغلی که با مشتری در ارتباط است، کاندیدای استفاده از دستگاه های کارتخوان است. دستگاه های کارتخوان در انواع گوناگون برای همه مشاغل قابل استفاده است. فروشگاه ها و کافی شاپ ها می توانند از دستگاه کارتخوان وایفای استفاده کنند و فروشنده های سیار و پیک های تحویل حضوری، با استفاده از دستگاه های کارتخوان بیسیم یا سیار، به انجام تراکنش های روزانه بپردازند. فروشگاه های کوچک هم از دستگاه های کارتخوان تلفنی، در صورت دارا بودن خط تلفن، از این دستگاه استفاده می کنند. در این میان دستگاه های متصل به رایانه یا پی سی پوزها، در موارد خاص تری مورد استفاده قرار می گیرند. فروشگاه های بزرگی که نیاز به ارائه فاکتور و بررسی از طریق سیستم کامپیوتری دارند، از این دستگاه های پوز استفاده می کنند تا در سیستم حسابداری خود، عملیات مالی را بهتر پیگیری کنند.