در نگاه اول، وقتی کلمه دستگاه پوز را می‌شنویم، همه ناخودآگاه به یاد دستگاه‌های کوچکی می‌افتیم که در بسیاری از فروشگاه‌ها امروزه یافت شده و با آن صورت حساب خود را پرداخت می‌کنیم. در واقع باید گفت که دستگاه پوز فقط همین دستگاهی که امروزه می‌بینیم، نیست بلکه این مدل پیشرفته تمامی دستگاه‌ها است. دستگاه‌های صندوق ساده، دستگاه صندوق بارکد خوان هم از مدل‌های مختلف و ساده دستگاه پوز هستند که از آن‌ها برای انجام عملیات تراکنش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیچیدگی عملیات این دستگاه‌ها بر اساس مدل‌ها و چگونگی عملکردشان و ویژگی‌هایشان متفاوت است. به عبارتی دیگر، تنظیم و عملکرد این دستگاه به مدل، نوع ساخت، نوع تکنولوژی به کار رفته، نوع متد انتخابی برای پرداخت، چگونگی ذخیره اطلاعات فروش روزانه و ارسال پول به حساب و سیستم نرم افزاری به کار رفته به همراه چگونگی چاپ اطلاعات بر روی کاغذ بستگی دارد.

از دید کاربر ممکن است که بین آن‌ها تفاوتی وجود نداشته باشد؛ اما از نظر مدل و ساختار، اختلافات ساختاری وجود دارد. برای همین است که شما امروزه نوع دستگاه‌های پوز مختلفی را در انواع فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنید.

دستگاه پوز، از قدیم تا آینده

تا همین چند سال پیش و قبل از اینکه دستگاه‌های پوز امروزی بتواند به این صورت در همه جا پیدا شود، در فروشگاه‌های بزرگ از صندوق‌های پول استفاده می‌شد. صندوق‌هایی که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این صندوق‌ها، هیچ راهی برای درج قیمت محصولات در سیستم آن‌ها نبود و صندوق‌دار با استفاده از تیکت قیمت روی کالاها، قیمت‌ها را وارد می‌کرد و حاصل جمع خرید را به مشتری اعلام می‌نمود.

صندوق‌دار هم پس از دریافت پول، آن را داخل باکس قرار می‌داد و رسید چاپی تنها سند مشتری و صندوق‌دار از خرید و نوع کالای فروخته شده بود؛ اما چند سال بعد که سیستم‌ها کامپیوتری شد، امکان ذخیره سازی اطلاعات کالا به همراه قیمت وجود داشت و صندوق‌دار می‌توانست با یک دستگاه بارکد خوان، اطلاعات کالاها و قیمت را به صورت دیجیتالی را در صفحه مانیتور خود مشاهده و قیمت کل خرید را به مشتری اعلام کند.

امروزه سیستم‌های دستگاه‌های دریافت پول و ذخیره سازی اطلاعات کالاها بسیار پیچیده‌تر شده است و در حال حاضر شاهد استفاده از سیستم‌های پوز مبتنی بر ابر هستیم که داده‌ها را به صورت آنلاین ذخیره می‌کند. در واقع به این روش، سرعت دریافت پول و خرید مشتری به شدت افزایش پیدا کرده و دیگر شاهد صف‌های طولانی برای پرداخت کالاها نیستیم.

اجزای اصلی و کلیدی سیستم پوز

دستگاه پوز از دو بخش نرم افزار و سخت افزار تشکیل شده است که نمونه‌های پیشرفته آن قادر هستند تا اطلاعات خرید روزانه فروشگاه‌ها را در خود ذخیره کنند که در واقع، تفاوت دستگاه‌های کارت خوان در همین چگونگی ذخیره سازی اطلاعات و عملکرد آن‌ها است.

اجزای نرم افزاری

سیستم نرم افزاری دستگاه به دو بخش برنامه رابط فرانت و داشبورد (که آن را بک اند هم می نامند) که وظیفه مدیریت و تحلیل فرآیندها را دارد، تقسیم می شود. آن چیزی که شما در هنگام تراکنش‌ها از دستگاه پوز مشاهده می‌کنید، برنامه رابط فرانت است و تراکنش‌های پشت پرده که شرکت ارائه دهنده به آن دسترسی دارد، بک اند است که در بعضی از مدل‌ها، می‌توان از خود همان دستگاه، تعدادی از فرآیندها و چگونگی انجام آن را مدیریت کرد.

این ساختار در تمامی مدل‌های پوز مشترک است؛ اما دو روش وجود دارد که داده‌ها در دستگاه پوز ذخیره می شود:

On – site

  • نرم افزار به صورت محلی بر روی دستگاه (سرور) شما نصب می شود.
  • باید لایسنس یک یا چند نرم افزار را خریداری کنید که اصولاً این عملیات از طرف خود شرکت ارائه دهنده تأمین می شود و مشتری دخالتی در این زمینه ندارد.
  • باید هر چند وقت یک بار، نرم افزار به روزرسانی شود که باز هم خود شرکت این فعالیت را انجام می‌دهد.
  • از آنجا که باید بین حساب شما، بانک و شرکت ارائه دهنده اتصالی برقرار شود، نیاز به اینترنت است.

Cloud-base

  • سیستم به صورت آنلاین قرار می‌گیرد، یعنی می‌توان به داده‌ها از هر مرورگری دسترسی پیدا کرد.
  • عملیات به روزرسانی به صورت خودکار و بدون دخالت و بر اساس برنامه و از طریق اینترنت انجام می شود.
  • نیاز است که از آخرین برنامه دستگاه پوزاستفاده شود.

امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از سیستم مبتنی بر ابر استفاده می کنند تا کاربران و شرکت‌ها به بتوانند به داده‌ها به صورت آنلاین و سریع دسترسی داشته و آن را راحت‌تر مدیریت کنند.

اجزای سخت افزاری

  • ابزاری یا رابطی که در آن جزئیات تراکنش را ثبت می‌کنید

ابزاری شبیه به دکمه است که بعد از هر خرید شما باید آن را می‌زنید تا اطلاعات هر تراکنش به حساب شما منتقل شود. البته در سیستم‌های جدید دستگاه کارت خوان دیگر نیازی به انجام این عملیات نیست.

  • کشوی صندوق

همان کشویی کوچک است که صندوق‌دار پول را در آن قرار می‌دهد.

  • دستگاه پرینتر رسید

دستگاه یا محفظه‌ای است که روی کاغذ مخصوص در آن قرار گرفته و رسید هر تراکنش را چاپ و تحویل مشتری می‌دهد. بسته به دستگاه پوز، اندازه این کاغذها ممکن است بین اندازه یک چهار انگشت دست تا یک نامه بلند باشد.

  • بارکد خوان

دستگاه ای است که با یک نور قرمز رنگ و قرار دادن آن بر روی قسمت بارکد اجناس، اطلاعات و قیمت نیز نمایش داده می شود.

  • محل کشیدن کارت

قسمتی است که شما کارت را برای پرداخت پول می‌کشید. در بعضی از صندوق‌ها، دستگاه‌های پوز کوچک به نرم افزار صندوق متصل بوده و فقط خریدار بعد از کشیدن کارت، رمز خود را وارد می‌کند و دیگر نیازی به وارد کردن رقم خرید نیست.

  • ابزارهای شبکه

ابزارهای سخت افزاری که باعث اتصال بین دستگاه با حساب بانکی او می شود.

  • صفحه کلید

صفحه ای شامل حداقل 9 کلید که کاربر اطلاعاتی مانند مبلغ و رمز را وارد می کند.

  • صفحه مانیتور

صفحه­ای کوچک یا بزرگ که اطلاعات تراکنش را نمایش می دهد.

البته این اجزا برای تمامی مدل‌های دستگاه پوز از قدیم تا الآن است که دستگاه‌های امروزی دیگر دارای کشوی صندوق و بارکد خوان نیستند و قیمت‌ها به صورت دستی توسط خود کاربر وارد می شود. دستگاه‌های کارت خوان پیشرفته امروزی با استفاده دارای سیستم وای فای هستند که دیگر نیاز به کابل برق نیست که ما آن دستگاه کارت خوان سیار می‌نامیم.