دستگاه POS  که نام عامیانه آن دستگاه کارت خوان است این امکان را برای افراد فراهم می سازد که در پایانه های فروش با استفاده از کارت عابر بانک وجه مورد نظرشان را برای خرید کالاهای مورد نیاز به راحتی به فروشنده پرداخت نمایند و دیگر نیازی به حمل مبلغ زیادی پول نقد همراه خود نداشته باشند و از شر سارقان در امان باشند. همچنین با استفاده از کارت خوان ها تماس با اسکناس که یکی از مهمترین عوامل انتقال آلودگی و بیماری است کمتر می شود. این دستگاه ها علاوه بر امکان پرداخت وجه خرید دارای عملکردهای مختلفی نیز می باشند که دارنده کارت و پذیرنده کارت می توانند از مزایای آن استفاده نمایند بطور مثال از قابلیت های جالب و کاربردی این دستگاه ها می توان رویت موجودی حساب بانکی در هر زمان و همینطور پرداخت قبوض ماهیانه اشاره کرد بنابراین به دلیل سهولت استفاده از این دستگاه ها و مزایای منحصر به فرد آنها امروزه در اغلب مراکز خرید و مکان های تجاری از این سیستم فروش استفاده می شود بنابراین بهتر است هر فردی اطلاعات لازم را در زمینه انواع دستگاه کارت خوان داشته باشد تا با توجه به تناسب نوع دستگاه با مرکز فروش خود اقدام به تهیه این سیستم نماید.

بررسی کاربرد و نوع اتصال دستگاه های کارت خوان

دستگاه های کارت خوان انواع مختلفی دارند که بهتر است فروشندگان قبل از درخواست این سیستم با انواع مختلف آن آشنا شوند و اطلاعات لازم را در زمینه هر یک از دستگاه های کارت خوان بدست آورند، در ادامه این مطلب به بررسی انواع مختلف دستگاه کارت خوان خواهیم پرداخت که بهتر قبل از دریافت این دستگاه برای مراکز خرید با انواع ویژگی ها و نحوه اتصال و کارکرد این دستگاه آشنا شوید.

  • کارت خوان تلفنی (Dialup)

کارت خوان تلفنی به دستگاه Dialup نیز معروف است که این دستگاه را می توان جزء ساده ترین و رایج ترین انواع سیستم های کارت خوان محسوب کرد. کارت خوان تلفنی برای اتصال به شبکه بانکی از خطوط تلفنی استفاده می نماید. نحوه کارکرد این دستگاه با اتصال به تلفن مرکز فروش به کارت خوان و به سادگی امکان  پذیر است در صورتی که امکان اتصال به شیوه های دیگر مقدور نباشد با توجه به نوع اتصال این کارت خوان برای مراکز فروش کوچک با تعداد تراکنش محدود مناسب می باشد.

 

  • کارت  خوان شبکه ای         (Lan) 

دستگاه کارت خوان شبکه ای که نام لاتین آن Lan است از بستر اینترنت و شبکه محلی برای اتصال به شبکه بانکی استفاده می کند. این دستگاه اغلب در فروشگاه های زنجیره ای  مراکز خرید و فروشگاه هایی که تعداد تراکنش بالایی دارند کاربرد دارد. مزیت این دستگاه در سرعت مناسب پاسخگویی آن می باشد.

 

  • کارت خوان بی سیم  (GPRS)

استفاده از کارت خوان بی سیم محدودیت مکانی ندارد و در هر نقطه ای که تحت پوشش اپراتور تلفن همراه باشد قابل استفاده است. برای متصل کردن این  دستگاه به شبکه بانکی از یک سیم کارت تلفن همراه استفاده می شود که قابلیت دریافت و ارسال داده ها از طریق شبکه اینترنت (GPRS) بر روی آن فعال است. تقاضا برای استفاده از این نوع دستگاه به علت ازدیاد تعداد اپراتورهای تلفن همراه دارای سرویس داده بیشتر است. کارت خوان های بی سیم برای شرکت های پخش، پیک و تحویل حضوری مناسب می باشند.

  • کارت خوان بلوتوث Bluetooth))

نحوه ارتباط دستگاه کارت خوان بلوتوث با شبکه بانکی مشابه سایر کارت خوان ها می باشد و از طریق اتصال خط تلفن و یا اینترنت امکان پذیر است. تفاوت این نوع کارت خوان با سایرین این است که دارای قابلیت حمل به صورت بی سیم تا شعاع 50 متری می باشند . این دستگاه در کافی شاپ ها و رستوران ها کاربرد بیشتری دارد.

 

  • کارت خوان شبکه ایFi  Wi

کارت خوان wifi نیز مانند کارت خوان بلوتوث برای مکان هایی مانند کافی شاپ ها ، رستوران ها و مراکز خرید که در آنها انواع دیگر اتصال به شبکه مقدور نباشد  مناسب است و نحوه ارتباط آن با شبکه بانکی از طریق اتصال WiFi   به اینترنت امکان پذیر می باشد .

 

  • کارت خوان رایانه ای        (PC-Pos)

دستگاه کارت خوان رایانه ای که  به سیستم PC-Pos  نیز معروف است دارای قابلیت اتصال به سیستم های کامپیوتری می باشد. در این دستگاه عملکرد کارت خوان با فرمان رایانه انجام می پذیرد و با صدور فاکتور در سیستم حسابداری مرکز فروش، دستور انجام تراکنش به همراه مبلغ و اطلاعات مورد نیاز دیگر از رایانه به کارت خوان انتقال می یابد و در صورتی که تراکنش با موفقیت انجام شده باشد و مبلغ خرید از حساب مشتری کسر شده باشد دستگاه اقدام به چاپ رسید می کند در همین هنگام کارتخوان اطلاعات مورد نیاز برای رایانه را هم، جهت ثبت در سیستم حسابداری فروشگاه ارسال می کند تا اطلاعات عملیات مالی صورت گرفته به سیستم باز گردانده شود.

 

  • کارت خوان موبایلی (mPOS)

این نوع از کارت خوان به تلفن همراه متصل شده و برای صاحبان مشاغل خاص این امکان را فراهم می کند تا دستگاه کارت خوان شخصی شان را همیشه همراه خود داشته باشند و بدون محدودیت زمانی و مکانی تراکنش انجام دهند.

 

  • کارت خوان اندرویدی (PDA-POS)

دستگاه کارت خوان اندرویدی در حوزه سیستم پرداخت الکترونیک جدیدترین فناوری است که با جمع آوری امکانات و قابلیتهای گوناگون در آن، مورد استفاده تعداد زیادی از مشتریان می باشد. کارت خوان اندرویدی شامل نمایشگر لمسی و چاپگر و دوربین و اسکنر دو بعدی وGPRS- WiFi  بلوتوث و RFID می باشد که قابلیت اضافه کردن کارت حافظه و نرم افزارهای مربوط به مشتریان تحت پوشش سیستم عامل اندروید دارد. کاربرد این دستگاه کارت خوان برای شرکت های حمل و نقل و شرکت های پخش و ارائه سرویس در محل مشتری و رستوران ها و... مناسب می باشد و قابلیت سفارشی سازی نیز دارد.

دراین مطلب انواع ویژگی های دستگاه کارت خوان را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم که امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کاربردی را برای انتخاب یک دستگاه مناسب بدست آورید.