در این مقاله قصد داریم یک مقایسه اجمالی بین دو کارتخوان پرفروش و پرطرفدار را انجام دهیم.


کارتخوان وریفون مدل ۶۷۵ و کارتخوان پکس مدل S910. برای درک بهتر قابلیتهای هرکدام از این کارتخوان ها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


کارتخوان ها را از چند منظر می توان با یکدیگر مقایسه نمود و در پایان به یک نتیجه معقول رسید.


کارتخوان های سیار در ایران انواع مختلفی دارند که می توان هر کدام از آنها را با یکدیگر مقایسه نمود.


در این مقاله به دلیل پرطرفدار بودن دو کارتخوان verifone-vx675 و pax-s910 تصمیم گرفتیم آنها را از جنبه های مختلف مورد تحلیل و مقایسه قرار دهیم تا مخاطبین و خریداران کارتخوان بتوانند با نگاه بهتری انتخاب خود را انجام داده و نسبت به خرید اقذدام نمایند.


شاخص های مهم برای خرید کارتخوان

همه افراد برای هر خریدی حتما از یکسری از شاخص ها استفاده میکنند. شاخص هایی از جمله قیمت و کیفیت و کمیت برای هر خریدی قابل ملاحظه است.


ولی برای خرید کارتخوان حتما شاخص های دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.


۱- قیمت کارتخوان

امروزه کارتخوان ها بنابه به کیفیت مواد به کار رفته از جمله قطعات مکانیکی و الکترونیکی قیمت های متفاوتی میتوانند داشته باشند. ولی به یاد داشته باشید که یک ضرب المثل برای قیمت هر محصولی از جمله کارتخوان ها کاربرد دارد:


هر چه قدر پول بدهی همان قدر آش میخوری


ولی میتوان با مقایسه سایر شاخص ها در حالتی که قیمت ها در حد تقریبا یکسانی قرار دارند، انتخاب خود را بهتر انجام داد. امروزه در ایران قیمت کارتخوان وریفون ۶۷۵ حدود یکصد هزار تومان بیشتر از قیمت کارتخوان pax-s910 میباشد که احتمالا ناشی از کیفیت بهتر قطعات به کار رفته در آن میتواند باشد.


۲- کیفیت ساخت کارتخوان

کارتخوان ها معمولا از جنس بدنه پلاستیکی ساخته میشوند و نمایشگر آنها نیز به انواع مختلف تقسیم بندی میگردند. پروسسور و RAM که در سرعت روشن شدن و سرعت تراکنش تاثیر به سزایی دارند متفاوت هستند. بنابراین کیفیت ساخت به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود.


۱-۲ جنس بدنه

تقریبا همه انواع کارتخوان ها برای سبک بودن از آلیاژهای مختلف پلاستیکی ساخته می شوند و نوع آلیاژ میتواند تعیین کننده وزن و استحکام در برابر ضربه را تعیین کند. در دیتاشیت هیچ کدام از کارتخوان ها به آلیاژ استفاده شده اشاره ای نشده است ولی وزن وریفون ۶۷۵ معادل ۳۳۶ گرم  و وزن PAX-S910 معادل ۳۰۶ گرم می باشد که اختلاف حدود ۳۰ گرمی با یکدیگر دارند. حالا اگر برای شما ۳۰ گرم خیلی مهم است بنابراین کارتخوان PAX-S910 یک امتیاز از رقیب خود بیشتر کسب میکند.


۲-۲ سایز کارتخوان

سایز کارتخوان ها از این منظر اهمیت دارد که میتواند آنها را خوش دست و ارگونومیک جلوه دهد و یا یک دستگاه بزرگ و جاگیر. گرچه سایز کوچکتر دلیل بر بهتر بودن نیست و کارتخوان به لحاظ ارگونومی باید بررسی گردد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم ارگونومی تقریبا همه کارخانه ها سعی میکنند تا جایی که امکان دارد محصولات خود را بر مبنای علم ارگونومی طراحی و به بازار عرضه کنند. سایز کارتخوان وریفون ۶۷۵ معادل  ۱۳۱mm L × ۸۴ mm W × ۴۲ mm H میباشد یعنی چیزی در حدود ۱۳ سانتی متر در ۸ سانتی متر و با ضخامت ۴ میلی متر. سایز کارتخوان PAX-S910 معادل L x W x H: 158 x 78 x 56mm است که چیزی حدود ۱۵ سانتی متر در ۸ سانتی متر میباشد. بنابراین میتوان گفت به لحاظ ابعاد کارتخوان وریفون ۶۷۵ یک امتیاز مثبت خواهد گرفت.


۳-۲ نمایشگر

یکی از دغدغه های کاربران و خریداران کارتخوان، صفحه نمایش آن است که به لحاظ رنگی یا تک رنگ بودن و همچنین تعداد ردیف افقی و عمودی و همچنین خوانا بودن محتوای نمایش داده شده باید مورد بررسی قرار گیرد.


کارتخوان وریفون ۶۷۵ دارای صفحه نمایش رنگی است و سایز آن ۲٫۸ اینچ میباشد. در حالی که کارتخوان PAX-S910 دارای صفحه رنگی با سایز ۲٫۴ اینچ است که در مورد سایز نمایشگر یک امتیاز مثبت برای کارتخوان وریفون ۶۷۵  لحاظ میگردد.


۴-۲ پروسسور

در مورد پردازشگر مورداستفاده در کارتخوان باید اطلاعات دقیق الکترونیکی داشته باشید تا بتوانید قدرت پردازش آن را مورد سنجش قرار داده و نتیجه درستی از این تحلیل خود بگیرید.


در وریفون ۶۷۵ پردازشگر  ۴۰۰MHz, ARM11 32-bit RISC processor  بکار رفته است که جزو پردازشگرهای میکروکنترلر ARM به شمار می رود و تقریبا ۱۰ سال پیش این پردازشگرها طراحی و تولید شده اند.


در کارتخوان PAX-S910 نیز طبق اطلاعات مندرج در دیتاشیت آن، پردازشگر ۳۲bit ARM 11 بکار رفته است که ظاهرا در این مورد هر دو کارتخوان از یک پردازشگر مشابه استفاده کرده اند و بنابراین نمیتوان یکی را بر دیگری ترجیح داد.


۵-۲ قابلیت خواندن انواع کارتها

خیلی مهم است که یک کارتخوان بتواند انواع کارتهای بانکی موجود را شناسایی که و بتواند بر روی آنها تراکنش انجام دهد.


انواع کارتهای بانکی موجود در ایران شامل کارتهای مغناطیسی، کارتهای NFC و کارتهای دارای چیپ ست الکترونیکی مانند کارتهای تلفن قدیمی و یا سیم کارت های امروزی میباشد.


با توجه به اطلاعات موجود در کاتالوگ کارتخوان های مورد بحث، هر دوی آنها از همه انواع کارتهای اعتباری پشتیبانی میکنند و مشکلی از این جهت ندارند.


۶-۲ کیفیت و قدرت باطری

تقریبا در تمام لوازم الکترونیکی سیار عنصر باطری یک عامل تعیین کننده در انتخاب مشتریان به شمار می رود. در کارتخوان های سیار نیز باطری نقش محوری در انتخاب کاربران دارد و مدت زمان نگهداری شارژ در حالت کار مداوم و در حالت استندبای بسیار مهم است.


در کارتخوان وریفون ۶۷۵ از باطری نوع  Li-Ion 3.6V/2200mAh استفاده شده که در کارتخوان PAX-S910 نیز از همین باطری استفاده شده و از این نظر نمیتوان مزیتی برای کارتخوان های مذکور نسبت به یکدیگر قائل شد.


معمولا این مدل باطری ها قابلیت نگهداری شارژ تا ۴۸ ساعت را دارند که در رده باطریهای خیلی خوب قرار میگیرند.


۷-۲ پرینتر

چاپگر یک کارتخوان به مثابه زبان آن میباشد. کارتخوانی که چاپگر نداشته باشد و یا چاپگر آن دچار مشکل شود مانند کسی است که توانایی صحبت کردن ندارد. بنابراین این قطعه بسیار مهم است و در هر تراکنش هنر خود را به رخ کاربر می‌کشاند.


چاپگر استفاده شده در هر دو کارتخوان وریفون ۶۷۵ و PAX-S910 از نوع  ۳۰Ips, 40 mm paper roll میباشد که دارای عرض کاغذ ۴۰ میلی متر است. و با سرعت ۳۰ کاراکتر بر ثانیه چاپ خود را انجام میدهد.


۸-۲ حافظه (MEMORY)

در مورد حافظه باید گفت که در تجهیزات الکترونیکی معمولا یک حافظه برای ذخیره سابقه فعالیتهای انجام شده وجود دارد. در کارتخوان ها نیز یک حافظه برای ذخیره سابقه تراکنش ها و همچنین برای ذخیره برنامه های موردنیاز کارتخوان وجود دارد.


حافظه استفاده شده در کارتخوان وریفون ۶۷۵ از نوع  ۱۹۲MB (128 MB Flash, 64 MB SDRAM و در کارتخوان PAX-S910 از حافظه نوع ۸۰MB standard (16MB Flash 64MB DDR استفاده شده است.


با یک نگاه کوتاه متوجه خواهید شد که کارتخوان وریفون ۶۷۵ از حافظه بیشتری برخوردار است و پاسخگوی بهتری برای ذخیره تراکنش ها و نصب برنامه های موردنیاز میباشد و از این حیث یک امتیاز دیگر باید به حساب آن واریز نمود.


شاید اگر بخواهیم موشکافانه به بررسی این دو مدل کارتخوان بپردازیم عوامل دیگری نیز از جمله پورتهای موجود در بدنه دستگاه و یا تکنولوژی های ارتباطی دستگاه کارتخوان با سایر تجهیزات الکترونیکی جانبی و… در مقایسه آنها با یکدیگر تعیین کننده باشند ولی از آنجایی که کاربران معمولا براساس شاخص هایی که در طول این مقاله به آنها پرداختیم، تقریبا انتخاب خود را انجام میدهند از توضیح بیشتر صرفه نظر کرده و در مقاله های تخصصی تر که در آینده منتشر خواهد شد به این موارد نیز خواهیم پرداخت.


لطفا هرگونه نظر و یا پیشنهاد خود را در خصوص این مقاله در قسمت کامنتها با ما درمیان بگذارید.