مالیات دستگاه کارت خوان

اجازه بدهید همین ابتدا حرف آخر را بزنم و خیال همه را راحت کنم. تا این لحظه چیزی به نام مالیات دستگاه کارت خوان

وجود ندارد. اما این سؤال پیش می آید که این همه حرف وحدیث در خصوص اخذ مالیات بر

اساس کارکرد پوزها چیست و از کجا ناشی می شود؟

کارتخوان و مالیات

رواج اخبار حاکی از مالیات بستن به دستگاه های کارت خوان عکس العمل های زیادی در پی داشت ازجمله تغییر

رفتار پذیرندگان، یعنی کسانی که دستگاه های کارت خوان دارند. همگی به یاد داریم که افراد برای دریافت

وجه نقد به فروشگاه ها مراجعه می کردند و دارندگان پوز نیز به راحتی خواسته مشتریان را عملی می کردند

ولی با گسترش خبر رصد تراکنش ها به منظور محاسبه مالیات، فروشندگان از پرداخت وجه نقد به افراد امتناع کردند.

همچنین برخی از مشاغل ترجیح دادند بجای استفاده از کارتخوان وجه نقد دریافت کنند

و خودشان و مشتریانشان را به زحمت بیندازند. 

وظیفه دستگاه های کارتخوان حذف پول فیزیکی در خریدوفروش های روزانه کالا و خدمات است. امروزه کارتخوان ها یکی از مهم ترین شیوه های پرداخت هستند. انواع ثابت یا سیار این دستگاه ها با پذیرش کارت های بانکی، امکان تراکنش های مالی و خدمات پرداخت الکترونیکی را میسر می سازند. نتیجه مهم استفاده از کارتخوان افزایش میزان ایمنی است. به کارگیری این دستگاه ها هم به نفع مشتری و هم به نفع فروشنده است، زیرا همراه داشتن پول فیزیکی به صلاح هیچ یک از آنها نیست. کارتخوان همچنین امکان گزارش گیری و نظارت بر کسب وکار را برای فروشنده بسیار راحت تر می کند.

ماجرا از کجا شروع شد؟

اما خبر اخذ مالیات بر اساس تراکنش پوزها برمی گردد به مصوبه هیئت وزیران در سال 91 مبنی بر این که بانک ها مکلف اند موجودی حساب افراد را در صورت درخواست سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. این مصوبه برای ایجاد شفافیت بیشتر در سیستم بانکی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی یا پول شویی مورد تصویب قرار گرفت. نکته ای که اکثر افراد به آن دقت نمی کنند این است که سازمان امور مالیاتی به صورت مستقیم در پاره ای از موارد حساب های با موجودی بالای 500 میلیون تومان را از بانک ها استعلام می گیرد و این موضوع ارتباطی با دستگاه های کارت خوان ندارد. به هرحال اگر فرد حسابی با موجودی بالای 500 میلیون تومان داشته باشد ممکن است از سوی نهادهای مختلف مورد جستجو و استعلام قرار بگیرد و در این میان فرقی ندارد که پول از چه طریقی وارد حساب او شده باشد، از طریق کارتخوان، واریز نقدی در شعب یا مثلاً به وسیله چک هایی که به حساب خوابانده شده اند، مگر آنکه کسی تصمیم بگیرد پول های نقدش را در متکا پنهان کند!

آیا حساب مرتبط با کارت خوان در کنترل اداره مالیات است؟

در حال حاضر هیچ کدام از پی اس پی ها ازجمله شرکت پرداخت الکترونیک سداد زیر بار همکاری با هیچ سازمان یا نهادی برای اعلام اطلاعات تراکنشی پذیرندگان شان نرفته اند. آنچه واضح است این است که دستگاه کارت خوان به هیچ وجه ربطی به مالیات ندارند، بلکه گردش و موجودی حساب فرد است که به موضوع مالیات مربوط می شود که طبق قانون برمی گردد به رابطه بانک ها با سازمان امور مالیاتی و نه شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی. باید به این موضوع نیز اشاره کرد که سازمان امور مالیاتی نیز تاکنون چنین درخواستی از پی اس پی ها نداشته است و چندی پیش مدیرکل دفتر روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از کارتخوان ها صحت ندارد. وی تأکید کرد: پرداخت قیمت کالا از طریق کارت های اعتباری و دستگاه های POS به هیچ وجه موجب تعلق مالیات نخواهد شد. شیوه اخذ مالیات همچنان بر مبنای خود اظهاری است و هم وطنان عزیز برای اطلاع از موضوعات مالیاتی می توانند به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.intamedia.ir مراجعه کنند.

پس نظارت مالیاتی چه وقت و چگونه صورت می گیرد؟

خوب می دانیم عدم وجود اطلاعات کافی و فرار مالیاتی یکی از دغدغه های همیشگی سازمان امور مالیاتی کشور بوده

و دولت در این میان تلاش می کند با دادن ابزارهای مناسب به دست این سازمان از شدت این معضل بکاهد.

دادن مجوز به سازمان امور مالیاتی برای سرکشی به حساب های بانکی نیز در همین راستاست.

این مجوز که طبق ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم صادر شده است به سازمان امور مالیاتی اجازه می دهد

یک بانک اطلاعاتی جهت شناسایی هر چه دقیق تر مودیان مالیاتی تهیه و تنظیم کند. نص این قانون چنین است:

«طبق ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، به منظور شفافیت فعالیت های اقتصادی و استقرار

نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی شامل

مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی

در سازمان مالیاتی ایجاد می شود».

آستانه بررسی اطلاعات مالی افراد شاخص 500 میلیون تومان است. یعنی اگر گردش سالیانه تمام حساب های یک فرد

کمتر از 500 میلیون تومان باشد این اطلاعات از طرف سازمان موردبررسی قرار نمی گیرد. تعیین این حد به دو دلیل انجام شده: 1. بسیاری از حساب های زیر 500 میلیون تومان مشمول مالیات زیادی نمی شوند 2. بررسی تمام حساب های بانکی همه افراد در عمل امکان پذیر نیست. در این میان ممکن است حساب های  بسیاری از افراد در محدوده 500 میلیون تومان گردش داشته باشد، مثلاً فرد با خریدوفروش یک ملک مسکونی رقمی در حدود 500 میلیون تومان جابه جا می کند، اما سازمان امور مالیاتی در پی بررسی این موارد نیز نیست.